A dohányzás hatása fogainkra az egyik legsúlyosabb. Persze mindenki hallotta már ezerszer, hogy csak le kell szokni, de ez legtöbbször nem olyan egyszerű, mint mondani. Május 31 a nemdohányzók világnapja mi pedig úgy döntöttünk, hogy ebből az alkalomból körbejárjuk a dohányzás és a szájhigiénia kérdését és megvizsgáljuk az ellenkező oldalt is. Mert a „csak szokjon le!” felkiáltás önmagában nem oldja meg a problémát.

 

Milyen hatásai vannak a cigarettázásnak fogainkra?

 

Azt tudjuk, hogy a légutakat mennyire megviseli és tüdőnkben milyen károkat képes okozni. De vajon a fogakra is ilyen rossz hatással van?

Mint az első érintkezési pont a testben, a száj természetesen kiemelt módon van kitéve a dohányzás hatásainak. Bár leginkább a szöveteknek és a nyálkahártyának ártalmas, fogaink sem ússzák meg következmények nélkül.

 

Stressz a fogakban

Forrás: Freepik

Elszíneződés

Az egyik első jel, amit dohányosként észrevehetünk magunkon, az fogaink elszíneződése. Bár aggasztónak tűnik, a dohányfüst kezdetben csak a fog felszínén lerakódott lepedéket festi be, nem magát a fog anyagát. Rendszeres professzionális fogtisztítással az elszíneződés megszüntethető, de a dohányfüstben lévő káros anyagok hatásai ettől még fennállnak.

 

Fogínybetegségek és fogvesztés

A dohányzás tehát szöveteinkre nézve a legártalmasabb és ez alól a fogíny sem kivétel. Számos tanulmány kimutatta, hogy a dohányosok körében négyszer olyan gyakoriak az ínybetegségek, közülük is elsősorban a fogágybetegség. Amikor a füstben lévő toxinok lerakódnak szánkban és fogaink, vagy fogínyünk felszínén, az gyakran vezet gyulladáshoz. A hatást ráadásul a dohányzáskor felszabaduló hő csak felerősíti. Ha ez a gyulladás továbbterjed a fogakat tartó szövetekre, akkor beszélünk fogágybetegségről. Ez az egyik legsúlyosabb következményekkel járó szájbetegség és a fogak elvesztésének egyik legfőbb oka. Ráadásul nem csak a szájban okoz következményeket.

A dohányzás alternatíváinak hatásai

Persze nem a cigaretta az egyetlen dohányzási mód. Az olyan termékek, mint a Magyarországon szerencsére kevésbé elterjedt rágódohány fogakra tett pusztító hatásai talán nem is érdemelnek komolyabb részletezést. A főleg szájba szívott szivarfüst szintén súlyos károkat tehet szánk egészségében.

Ellenben érdemes kitérni a manapság egyre elterjedtebb alternatív dohányzási módokra is. Az e-cigaretták és a hevített dohánytermékek egyik legfőbb marketing ereje, hogy egészségünkre nézve „kockázatuk módosított”, tehát kevésbé veszélyesek. Ez részben igaz, másik oldalról pedig nincs olyan nagy különbség köztük és a hagyományos cigaretta között.

Bár füstjük nem tartalmaz kátrányt és nehézfém-koncentrációjuk is alacsonyabb, más kémiai vegyületek viszont a hagyományos dohánytermékeknél is nagyobb arányban találhatók meg. Emellett egy 2018-as kutatás alapján az e-cigaretta használata négyszer annyi káros baktériumképződést okozhat a szájban, mint a cigaretta. Többek közt a cukros ízesítőknek köszönhetően.

 

Dohányzás és fogak

A dohányosoknak speciális fogápolási módszerek segíthetnek – Forrás: Freepik

Fogápolás tippek dohányosoknak

 

Életmódunk és egészségünk felett szerencsére mind szabadon rendelkezünk. Senki nem tilthatja meg, hogy mit együnk, igyunk, vagy esetleg szívjunk, és ez így is van jól. A dohányzás káros hatásai egészségünkre és szájhigiénénkre nézve megkérdőjelezhetetlenek, de mindezek tudatában is dönthet valaki úgy, hogy fenntartja szokását.  Dohányosként, vagy frissen leszokott dohányosként pedig érdemes kiemelt figyelmet fordítani fogaink egészségére.

A következő négy pont figyelembevételével csökkenthetjük a dohányzás fogazatunkra tett káros hatásait:

  1. Kifejezetten dohányosokra tervezett fogkrém használata: Ezek a legtöbb drogériában és fogászati termékekkel foglalkozó boltokban elérhető készítmények segítenek csökkenteni a dohányzás okozta kellemetlen szájszagot és hatékonyabban szüntetik meg a káros baktériumokat.
  2. Még alaposabb fogmosás: Mivel a dohányfüst által hordozott kórokozók bárhova képesek eljutni a szájban, dohányosként különös tekintettel kell lennünk az alapos, és minden területre kiterjedő fogmosásra. Ne feledkezzünk meg a fogak belső felszínéről és a fogközökről sem. A megfelelő technika ilyen esetben kulcskérdés lehet, így érdemes egy szakember segítségét kérni annak megtanításában.
  3. Rendszeres fogászati vizitek: Ahogy már említettük, a dohányzás hatására hamarabb kialakuló fogelszíneződést hatékonyan megszűntethetjük rendszeres professzionális fogtisztításokkal. Mivel dohányosként nagyobb veszélynek vagyunk kitéve a fog- és a súlyos szájbetegségek szempontjából is, legalább fél évente érdemes ellátogatni dentálhigiénikusunkhoz, vagy fogorvosunkhoz általános ellenőrzésre.
  4. Azért fontoljuk meg a leszokást: Szabad akarat ide, vagy oda, a dohányzás feladásánál nem létezik hatékonyabb módja a káros hatások megszüntetésének. Ráadásul így még vissza is fordíthatjuk azokat. Klinikai kutatások igazolják, hogy a leszokott dohányosok akár már hónapokon belül látványos fejlődést mutatnak fogazatuk állapotában. Sok esetben az elkezdődött, de nem kritikus fogágybetegség is visszafordítható a leszokással.

 

Dohányosként, vagy frissen leszokott dohányosként tehát még fontosabb, hogy törődjünk fogaink egészségével. A rendszeres vizitek mellett mégis fogaink megfelelő ápolásában rejlik a kulcs egészséges mosolyunk visszaszerzésére.